Nieznajomość prawa szkodzi, to jedna z podstawowych zasad prawnych.
Jeśli nie znasz swoich praw jako pacjent, nie będziesz mógł właściwie zatroszczyć się o siebie. Wiedza pozwoli Ci zadbać o godność, komfortowe samopoczucie podczas leczenia i prawidłową relację między Tobą - pacjentem, a osobą udzielającą świadczeń medycznych. Jeśli znasz swoje prawa możesz oczekiwać równego i sprawiedliwego traktowania.
Czy wiesz, że w Polsce każdy pacjent ma prawo do:
- do świadczeń zdrowotnych
- do informacji
- do tajemnicy informacji z nim związanych
- do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- do poszanowania intymności i godności pacjenta
- do dokumentacji medycznej
- do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- do opieki duszpasterskiej
- do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Źródła praw pacjenta
Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta obowiązuje od 5 czerwca 2009 r.
Kliknij tutaj, aby pobrać.
Polska Karta Praw Pacjenta
KARTA PRAW PACJENTA jest to tylko zbiór podstawowych unormowań prawnych zebranych w jednym opracowaniu przez Ministerstwo Zdrowia w 1998 r. i opublikowane w formie komunikatu. Karta ta ma ważne znaczenie ze względu na pierwszą próbę kompleksowego opracowania tematu, jednakże formalnie nie ma mocy ustawy. Zapoznając się z treścią Karty Praw Pacjenta należy wziąć również pod uwagę obowiązującą od 5 czerwca 2009 roku ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, zawierającą aktualne regulacje prawne odnośnie praw pacjenta.
Kliknij tutaj aby pobrać.
Europejska Karta Praw Pacjentów
Kliknij tutaj aby pobrać.
Jeżeli nie jesteś zadoowolny z jakości usług medycznych jakie były Ci zaproponowane w palcówkach państwowej służby zdrowia, chcesz zgłosić konkrtetny wniosek lub uwage możesz skontaktować się z Sekcją Skarg i Wniosków działającą przy każdym oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pobierz adresy Sekcji Skarg i Wniosków NFZ.